Jun 072011 Articol din categoria: General

Promovarea medierii 1.0 – ce este medierea?

Scriam anterior despre dificultatile intampinate in promovarea medierii atunci cand principalii agenti ai promovarii, mediatorii, nu stapanesc indeajuns profesia. Atunci cand cel chemat sa explice potentialilor clienti cu ce ocupa nu cunoaste pe deplin conceptele, metodele, tehincile si instrumentele profesiei pe care o practica, a vorbi despre promovare este o utopie. Aceasta  stare de fapt se datoreaza, pe de o parte, unei slabe performante a furnizorilor de formare, care nu reusesc sa transmita cu suficienta acuratete ceea ce stiu despre mediere si sa transforme in cunoastere experienta pe care o au, iar pe de alta parte, atitudinii autosuficiente a unora dintre participantii la cursuri care considera ca “stiu” din start ce si de ce in mediere si nu mai au nevoie de un curs in acest sens. Despre aceasta din urma situatie, intr-un alt post.

Formator in domeniul medierii la randul meu, am realizat ca una din principalele probleme care apar in calea intelegerii medierii ca modalitate de solutionare a conflictelor consta in a defini cu precizie ce este medierea si care este rolul mediatorului. Deunazi, aflandu-ma la un curs de formare de mediatori, am pus participantilor doua intrebari: cu ce fel de probleme de natura conflictuala se confrunta la locul de munca si, daca ar angaja un mediator, ce ar astepta de la acesta in vederea solutionarii respectivelor probleme. La cea de a doua intrebare am primit o multime de raspunsuri, toate incadrandu-se in cateva categorii: 1. sa dea/sa ofere solutii partilor implicate; 2. sa stabileasca cine are dreptate si sa convinga pe celalalt sa renunte; 3. sa convinga partile sa se impace (adica sa renunte la disputa si sa evite subiectul pe viitor). A existat si o a patra categorie, a celor sinceri, care au spus pur si simplu ca nu stiu. Am realizat atunci cat de mare este prapastia dintre ceea ce noi, mediatorii, dorim sa transmitem publicului despre mediere, si ce anume intelege in acest moment publicul din mesajul (mesajele) transmise de mediatori. Nu este greu, in aceste conditii, sa intelegem de ce nu apeleaza potentialii beneficiari la mediere – mesajul transmis de mediatori catre cei care ar putea sa le fie clienti este confuz si, ca atare, lipsit de credibilitate.  Ca urmare, am decis sa incep aceasta serie de posturi destinata clarificarii celor doua aspecte cruciale pentru markenting-ul medierii: ce este medierea si care este rolul mediatorului in solutionarea unui conflict.

Fiecare dintre cei care a parcurs un curs de mediere este deja familiarizat cu definitia (defintiile) standard ale medierii. Voi expune aici cateva dintre cele mai cunoscute, pentru cei care citesc acest post si nu au parcurs un astfel de curs:

1. medierea reprezinta o modalitate de solutionare a conflictelor pe cale amiabila, cu ajutorul unei terte persoane specializate in calitate de mediator, in conditii de neutralitate, impartialitate, confidentialitate si avand liberul consimtamant al partilor (Legea 192/2006, art. 1 alin. 1).

2. medierea reprezinta interventia intr-un conflict a unei terte parti fara capacitatea de a impune solutii si care asista partile sa ajunga in mod voluntar la un acord mutual acceptabil (Christopher W. Moore, The Mediation Process).

3. medierea este orice proces de solutionare a disputelor prin care o terta parte fara putere decizionala ajuta partile sa ajunga la un acord (Beer&Stief, The Mediator’s Handbook).

4. mediere inseamna un proces structurat [...] in care doua sau mai multe parti intr-un litigiu incearca, din proprie initiativa, sa ajunga la un acord privind solutionarea litigiuilui dintre ele, cu asistenta unui mediator (Directiva 2008/52/CE a Parlamentului European si a Consiliului Uniunii Europene).

Dupa cum se poate observa, toate aceste definitii au in comun elemente:

1. partile implicate intr-un conflict sunt cele care negociaza in vederea identificarii unei solutii convenabile tuturor si

2. in negocierea lor, partile sunt asistate de un mediator care nu are putere de decizie.

Toate bune si frumoase, dar ce anume exact inseamna aceste lucruri? Definitiile prezentate mai sus sunt elegante, academice, surpinzand esenta medierii ca modalitate de solutionare a conflictelor. Ele insa, dintr-un motiv sau altul, nu reusesc sa o trasmita celui care le citeste.

Pentru a intelege mai bine ce inseamna medierea, haideti sa ne punem in situatia de a fi implicati intr-un conflict. Avem ceva de impartit cu altcineva: un vecin, un prieten, un coleg de serviciu etc. Incercam sa obtinem ce dorim de la acest cineva printr-o discutie cu acesta. Aceasta actiune se numeste negociere. Sa presupunem ca nu reusim, dar nici nu vrem ca altcineva sa decida pentru noi (pentru ca nu avem incredere ca acea decizie ne-ar conveni sau ne-ar fi favorabila; sau poate ca am ajuns sa ne suparam atat de rau pe celalalt incat nu mai vrem sa vorbim cu el/ea). Apelam atunci la un profesionist care sa ne ajute sa negociem (adica sa depasim dificultatile intampinate anterior). Un  astfel de profesionist poarta numele de mediator, iar negocierea dintre noi, cei implicati in conflict, in prezenta acestui profesionist se numeste mediere.

Cu alte cuvinte, medierea este o negociere in care partile sunt ajutate de un profesionist pentru a ajunge la o solutie convenabila ambelor. Accentul cade pe cuvantul “negociere” si el reprezinta cheia de intelegere a ceea ce este procesul de mediere, avantajele sale, limitele sale, caracterul sau voluntar si confidential, lucruri asupora carora voi reveni in alte posturi.

Pana atunci, in bunul spirit al medierii, sa facem un rezumat a celor expuse mai sus:

1. Medierea nu este justitie paralela, prin care mediatorul stabileste cine are dreptate si cine nu, de partea cui e legea si cine are de platit daune sau reparatii;

2. Medierea nu inseamna impacare si renuntarea de catre parti, la insistentele mediatorului, la obiectul disputei lor si la pretentiile lor legitime;

3. Medierea nu este o metoda prin care un tert (mediatorul) convinge doua parti sa accepte o solutie pe care tertul o considera cea mai buna;

4. Medierea este o negociere intre doua parti care sunt ajutate sa depaseasca piedicile aflate in calea unei solutii reciproc avantajoase de catre un tert (mediatorul), care nu poate si nu are dreptul sa le impuna vreo solutie.

Sigur ca o astfel de definitie ridica urmatoarea intrebare de importanta cruciala pentru promovarea medierii: daca mediatorul nu da solutii, nu judeca, nu convinge si nu impaca, atunci ce anume face el ca sa ajute partile sa-si solutioneze disputa? Raspunsul la aceasta intrebare, in postul viitor. Pana atunci, sa speram ca ne-am inteles cu privire la definitia medierii ca metoda de solutionare a conflictelor.

Comentarii

Comentarii