Nov 242011 Articol din categoria: General

Rolurile mediatorului

Notam intr-un post anterior (http://www.mediator-chereji.ro/2011/06/07/romana-promovarea-medierii-1-0-ce-este-medierea/) ca intampinam dificultati ca mediatori atunci cand trebuie sa explicam rolul si rostul nostru. Daca, atunci cand suntem intrebati de clienti ce facem pentru a-i ajuta, incepem (asa cum am vazut deja exemple destule) prin a insira ceea ce nu facem – nu impunem decizii, nu dam consultanta, nu autentificam acte etc. – s-ar putea sa ne pierdem foarte repede clientela. Oamenii sunt interesati de ceea ce facem, nu de ceea ce nu facem! Pentru a veni in ajutorul celor interesati, am decis sa scriu acest post care sa contureze rolurile mediatorului, ceea ce acesta face si ce anume justifica onorariul pe care clientii il platesc.

Direct, si la obiect – rolurile mediatorului sunt direct legate de actiunile pe care acesta le intreprinde in timpul medierii. Astfel, discutam de investigatie, empatie, comunicare eficienta, solutionare si control. Haideti sa le vedem pe rand:

Investigatie: mediatorul ajuta partile sa inteleaga si sa exploreze toate fatetele conflictului (partile unui conflict raman de obicei blocate pe o singura dimensiune a acestuia), sa-si inteleaga interesele si nevoile dincolo de pozitiile afisate si asumate, sa-si genereze obiectivele cu mare acuratete si sa analizeze consecintele posibile ale fiecarei actiuni asupra celeilalte parti si a procesului de solutionare in intreg.

Empatie: mediatorul trebuie sa aiba atentie la nevoile partilor si sa structureze procesul de mediere astfel incat sa ofere confort si siguranta participantilor. El trebuie sa fie capabil sa inteleaga aspectele emotionale ale conflictului (si sa fie capabil sa arate acest lucru partilor), sa creeze spatiu pentru exprimarea acestora si sa utilizeze acele proceduri care se pliaza cel mai bine pe nevoile de ordin emotional ale partilor.

Comunicare eficienta: marea majoritate a conflictelor au ca sursa generica erori de comunicare sau lipsa de comunicare. Mediatorul trebuie sa aiba capacitatea de a asculta activ si de a reformula mesajele astfel incat sa creeze maxim de intelegere a acestora cu minim de impact emotional negativ. Cu alte cuvinte, sa fie capabil sa transmita un mesaj initial negativ intr-o maniera pozitiva, pentru ca sa faciliteze aparitia unui spatiu prielnic negocierii. Ne certam pentru ca, in general, comunicam prost – este rolul fundamental al mediatorului sa restructureze comunicarea astfel incat aceasta sa devina eficienta = maxim de comprehensiune cu minim de impact emotional negativ!

Solutionare: mediatorul nu ofera si nu impune solutii, ci exploreaza impreuna cu partile alternativele pe care acestea le au la dispozitie, genereaza optiuni, evalueaza si testeaza angajamentul partilor fata de deciziile luate in comun, utilizeaza tehnicile de persuasiune pentru a determina partile sa-si construiasca oferte realiste si a analiza lucid aceste oferte. Mediatorul educa si asista partile in procesul de negociere, ajuta partile sa utilizeze informatiile pe care le detin pentru a lua cele mai bune decizii cu privire la solutionarea conflictului si testeaza realismul acestor decizii.

Control: mediatorul are rolul crucial de a asigura spatiul propice pentru ca partile sa poate comunica eficient, negocia si lua deciziile necesare solutionarii conflictului. El este cel care stabileste regulile de interactiune dintre parti, garanteaza dreptul si posibilitateea fiecareia de a se face auzita si de a-si prezenta si promova interesele legitime. El asigura egalitatea de tratament si egalitatea de sanse pe parcursul medierii (posibilitatea ca fiecare participant sa aiba un timp relativ egal la dispozitie pentru a-si face cunoscute punctele de vedere si integrarea intereselor tuturor in design-ul acordului de mediere), controleaza si confrunta comportamentul abuzive si/sau contraproductive, calmeaza si directioneaza discutiile astfel incat sa fie servit obiectivul central al medierii: construirea unui acord durabil, bazat exclusiv pe vointa si interesele legitime ale partilor.

Cam cu asta ne ocupam noi, mediatorii. Atat timp cat vrem sa practicam medierea (si nu consultanta juridica mascata, arbitrajul camuflat sau sa dam acoperire prin acord de mediere tranzactiei realizate de avocati, astfel incat sa se poata recupera taxa de timbru), despre aceste cinci roluri discutam, si ele sunt elementele care ne disting fata de alti profesionisti in solutionarea conflictelor

Comentarii

Comentarii